
TELANGANA STATE PUBLIC SERVICE COMMISSION
SCHOOL ASSISTANT - TELUGU
SYLLABUS
Part – I
GENERAL KNOWLEDGE AND CURRENT AFFAIRS (Marks: 10)
Part - II
PERSPECTIVES IN EDUCATION (Marks: 10)
1. History of Education : Pre-Vedic and Post-Vedic period, Medieval
Education,Recommendations of various committees during British period with
special reference to Woods Despatch (1854), Hunter Commission (1882), Hartog
Committee (1929), Sargent Committee (1944), Recommendations of various
committees during post independent period with special reference to Mudaliar
Commission (1952-53), Kothari Commission(1964-66), Ishwarbhai Patel
committee (1977), NPE-1986, POA-1992
2. Teacher Empowerment: Meaning, interventions for empowerment,Professional
code of conduct for teachers, Teacher motivation, Professional development of
Teachers and Teacher organizations, National / State Level Organizations for
Teacher Education, Maintenance of Records and Registers in Schools.
3. Educational Concerns in Contemporary India: Environmental Education, Meaning
and scope of Environmental Education, Concept of sustainable development,
Role of Teacher, School and NGOs in development and protection of
environment, Democracy and Education, Equality, Equity, Quality in Education,
Equality of Educational opportunities, Economics of Education, Meaning and
scope, Education as Human Capital, Education and Human Resource
Development, Literacy – Saakshar Bharat Mission, Population Education,
Significance of Population Education, Population situation, policies and
programmes in India, Approaches to Population Education and role of school and
teacher, Themes of population Education, Family life Education, Sustainable
development, Adolescence Education, Health Education, Gender – Equality,
Equity and Empowerment of Women, Urbanization and migration, Life skills,
Inclusive Education, Conceptual Clarification and Definition, Prevalence, Myths &
Facts, Characteristics, Classification & Types, Importance of Early Identification
and assessment, Planning Inclusive Education, Classroom Management in
Inclusive Education, Evaluation, Documentation and Record Maintenance,
Psycho-Social management, Awareness & Sensitization Strategies,
Liberalization, Privatization and Globalization, Value Education, Sarva Siksha
Abhiyan, National Programme for Education of Girls at Elementary Level
(NPEGEL), Mid-day-meals, Rashtriya Madhyamika Siksha Abhiyan(RMSA),
KGBVs and SUCCESS Schools.
4. Acts / Rights: Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009,
Right to Information Act, 2005, Child Rights, Human Rights
5. National Curriculum Framework, 2005: Perspective, Learning and Knowledge,
Curricular Areas, School Stages and Assessment, School and Classroom
Environment, Systemic Reforms.
Part – III:
CONTENT (Marks: 44)
తెలుగు
1. కవులు- రచయితలు – కావ్యా లు – రచనలు
పాత్రలు – నేపథ్య ం –పూర్వ పరాలు – ఇతివృత్తాలు – సంధర్భ ం – విశేషంశాలు.
2. ప్రప్కయలు – లక్షణాలు – వివరణలు
ఇతిహాసం – పురాణం – త్పబంధం – శరకం – నవల – కథ్ – కథానిక – సంపాదకీయం – వ్యయ సం –
పీఠిక – జీవిరచరిత్ర- స్వవ యచరిత్ర –యాత్రచరిత్ర - విమర్శ – నాటిక.
3. ఆధునిక సాహితా ం- ధోరణులు- ఉద్ా మాలు
భావకవిరవ ం – అభ్యయ దయ కవిరవ ం – విపవల కవిరవ ం – దిగంబర్ కవిరవ ం – స్త్స్వావ్యద కవిరవ ం –
దళిర వ్యద కవిరవ ం –మైనారిటీ వ్యద కవిరవ ం- అనుభూతివ్యద కవిరవ ం – తెలంగాణ అస్తరా వవ్యద
కవిరవ ం – గేయకవిరవ ం.
4. జానరద్ సాహితా ం
గేయ సవ రూపం – వస్తాసంసక ృతి – కథ్లు, సామెరలు, పొడుపుకథ్లు, ఆచార్ వయ వహారాలు,
నమమ కాలు.
5. తెలుగు భాషా సాహిత్యా లపై ఇతర బాషా సాహిత్యా ల ప్రభావం
సంసక ృరం – ఆంగంల – ఉరూూ– పార్శీకం – రమిళం, కనన డం.
6. భాషారూపాలు
శాసనభాష – త్గంథిక భాష – వ్యయ వహరిక భాష – మండలిక భాష – ఆధునిక త్పమణిక భాష -
త్పసార్మధయ మల భాష
7. సాహితా విమరశ
కవి – కావయ ం – నిర్వ చనాలు – కావ్యయరపతిాహేతువులు – కావయ త్పయోజనం – శైలి – అలంకారాలు –
ర్ససవ రూపం – నవర్సాలు – త్పస్తదవిధ మర్శకులు – ర్చనలు
8. భాషాంశాలు
ఉచాా ర్ణ – ధవ ని- ధవనుయరపతిాసానానాలు-పదం – త్పతిపదిక – త్పరయ యం – భాషభాగాలు –
నానారాధలు – పరాయ యపదాలు – వురవరయరాధలు- త్పకృతి వికృతులు – ధవ నిపరిణామం –
అర్పధ రిణామం – రరస మం – రదభ వం – దేశయ ం- త్గమయ ం – అనయ దేశయ ం – వ్యకయ ం భేదాలు –
నిరామ ణం – సంధులు – సమసాలు – ఛందస్తస – వ్యయ కర్ణ పరిభాష
9. భాష – సమాజం- సంసక ృతి – రరసప ర ప్రభావ్యలు
10. అనువ్యద్ం – అవశ్ా కత – రీతులు
11. రఠనావగాహనం (Comprehension)
https://tspsc.gov.in/TSPSCWEB0508/TSPSCSYLLABUS/Syllabus_for_SA_Lang.pdf
No comments:
Post a Comment